نوند تجارت پیشرو

تامين تجهيزات صنعت نفت، گاز و پتروشيمی

پتروشیمی خارگ

شركت پتروشيمي خارك در ابتدا تحت عنوان شركت سهامي شيميايي خارك به منظور بازيافت پروپان ، بوتان ، نفتا و گوگرد از گازهاي استحصالي چاههاي حوزه نفتي فلات قاره ايران با مشاركت پنجاه – پنجاه بين شركت ملي صنايع پتروشيمي و شركت آمريكايي AMOCO و با سرمايه اي معادل 900 ميليون ريال در سال 1344 تاسيس و در سال 1348  به بهره برداري رسيد. علاوه بر اين در سال 1373 به منظور جلوگيري از سوختن گازهاي سبك توليد شده در فرآيند مجتمع و تبديل آن به فرآورده هاي با ارزش افزوده و حركت هر چه بيشتر به سمت خودكفايي و قطع وابستگي و افزايش صادرات و همچنين در جهت انتقال تكنولوژي ، ايجاد افزايش درآمد ارزي ، كاهش آلودگي محيط زيست و اشتغال در منطقه ، طرح احداث واحد متانول خارگ نيز آغاز و با فن آوري توليد و مهندسي پايه شركت لورگي   (LURGI) آلمان و با سرمايه گذاري ارزي 5/149 ميليون دلار و 5/465 ميليارد ريال در زميني به مساحت 24 هكتار احداث و در سال 1378  به بهره برداري رسيد . خوراك اين مجتمع گازهاي ترش همراه استحصال شده از استخراج نفت مناطق دريايي و خشكي شامل هيدروكربن هاي سنگين و تركيبات گوگردي مي باشد.

 

خوراک مجتمع پتروشیمی خارک شامل دو بخش زیر می­باشد:

۱- گازهای همراه نفت دریافتی از واحدهای عملیاتی بهره ­برداری نفت فلات قاره شامل ابوذر، فروزان، درود 3، 2 و 1

2- گازهای دریافتی از سکوها شامل ابوذر و فروزان

ظرفیت خوراک دریافتی این پتروشیمی برابر با 150 میلیون فوت مکعب استاندارد (MMSCFD) در روز است که مشتمل بر 105 میلیون فوت مکعب گاز فشار بالا و 45 میلیون فوت مکعب گاز فشار پایین می­باشد.

 

محصولات تولیدی پتروشیمی خارک

نام محصول میزان تولید واحد
متانول 660 هزار تن در سال
پروپان 115 هزار تن در سال
بوتان 120 هزار تن در سال
نفتا C5+ 70 هزار تن در سال
گوگرد 170 هزار تن در سال

 

متانول (CH3OH) ماده اولیه جهت تولید  MTBE، اسید استیک، فرم آلدئید و حلال­های صنعتی می باشد.

 

 

 

 

آرایش مولکولی متانول

 

پروپان (C3H8) به عنوان ماده اولیه جهت تهیه الفین ها و همچنین سوخت استفاده می شود.

آرایش مولکولی پروپان

 

بوتان (C4H10) به عنوان سوخت مصرف داشته و در تولید الفین ها نیز مورد استفاده قرار گیردو نفتا (C5+) نیز علاوه بر این که در تولید سوخت­­هایی مانند بنزین استفاده می­شود، برای تولید اولفین­ها نیز به کار می­رود.

آرایش مولکولی بوتان

 

گوگرد به عنوان ماده اولیه در کارخانجات تهیه ترکیبات گوگردی، اسید سولفوریک، کودهای مصنوعی، عایق های الکتریکی، صنایع داروئی و کارخانجات تولید لاستیک، باروت، کبریت و صنایع بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. در شركت پتروشيمي خارك گوگرد بصورت گرانول توليد ميگردد.

آرایش مولکولی گوگرد