نوند تجارت پیشرو

تامين تجهيزات صنعت نفت، گاز و پتروشيمی

پالایشگاه گاز بیدبلند

پالایشگاه گاز بیدبلند به عنوان بزرگ­ترین طرح گازی در خاورمیانه و غرب آسیا شناخته می­شود که در استان خوزستان قراردارد و سهام آن متعلق به صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. مجتمع تاسیسات ذخیره سازی این پالایشگاه در زمینی به وسعت 63 هکتار در بندر ماهشهر قرار دارد. طراحی این پالایشگاه در ابتدا به منظور پالایش گازهای ترش همراه نفت میدان نفتی آغاجاری و صادرات محصولات خروجی به خارج کشور صورت گرفت و ساختمان اولیه شامل ۵ واحد پالایش گاز با ظرفیت ۲۴۰ میلیون فوت مکعب در روز، برای هر واحد و قابل توسعه تا ۹ واحد در سال ۱۳۴۷ آغاز و در آذر ماه ۱۳۴۹ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. طراحی پالایشگاه توسط شرکت   Pritchard  و ساختمان آن به وسیله شرکت Costain & Press و با نظارت گروه مهندسی و مدیریت ایران صورت گرفت.

سالانه 10/5 میلیون تن گاز ترش NGL 900 و NGL 1000 و همچنین 2/25 میلیون تن گاز شیرین NGL 1200 و NGL 1300 به این مجتمع وارد می­شود. محصولات این پالایشگاه نیز عبارتند از متان، اتان، پروپان، بوتان، کاندنسیت و گازهای اسیدی. این پروژه، افزون بر مجتمع پالایشگاهی شامل بیش از هزار کیلومتر خط لوله و تاسیسات ذخیره­سازی در ماهشهر است و علاوه بر این موضوع 1/4 میلیون اینچ لوله، 7 هزار تن تجهیزات دوار، 30 هزار تن تجهیزات ثابت، 10 هزار تن مخازت ذخیره، 3500 کیلومتر کابل کشی، 20 هزار تن سازه فلزی و یک هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در این پروژه اجرا شده است

 

خوراک­های ورودی به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

خوراک ورودی به مجتمع مقدار (میلیون تن در سال)
گاز ترش NGL 900 & NGL 1000 10/5
گاز ترش NGL 1200 & NGL 1300 2/25

 

 

محصولات اصلی تولیدی پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس

ردیف نام محصول ظرفیت اسمی (میلیون تن در سال) خوراک مصرفی
۱ متان 10/3 گاز ترش
2 اتان 1/5 گاز ترش
3 پروپان 1 گاز ترش
4 بوتان 0/5 گاز ترش
5 کاندنسیت 0/5 گاز ترش
6 گازهای اسیدی 0/9 گاز ترش

 

متان تولیدشده توسط این پالایشگاه به شبکه سراسری گاز تزریق می­شود و اتان تولیدی نیز به عنوان خوراک به پتروشیمی گچساران ارسال می­شود که تامین­کننده خوراک صنایع پتروشیمی مسیر خط لوله اتیلن دنا است و مازاد ان به منظور تامین خوراک برخی از مجتمع­های پتروشیمی به منطقه ویژه پتروشیمی ماهشهر انتقال داده خواهد شد.

از جمله اقدامات مثبتی که در این پالایشگاه صورت می­گیرد این است که گازهای اسیدی تولیدشده برای جلوگیری از آلودگی­های زیست محیطی، وارد فلر نمی­شود بلکه این گازهای اسیدی را مجددا شیرین کرده و به ایستگاه­های تقویت گاز آغاجاری برای تزریق به چاه­های نفت ارسال می­کنند.

پروپان نیز می­تواند به عنوان خوراک پتروشیمی­ها برای تولید پلی پروپیلن استفاده شود که کاربردهای گسترده­ای در صنایع پایین دست مانند کارخانه­های تولید پلاستیک دارند. یکی از کابردهای بوتان نیز برای تولید بوتادین است که در تولید لاستیک اتومبیل به کار می­رود. از دیگر کاربردهای بوتان می­توان به استفاده از آن به عنوان گاز مبرد، سوخت مایع در اسپری­ها و فندک­های گازی (به صورت خالص یا ترکیب با هیدروکربن­های دیگر)، سوخت برخی تجهیزات مانند لیفتراک­ها، تولید استیک اسید اشاره کرد. همچنین بوتان به عنوان یک گاز سوخت استاندارد برای کالیبراسیون مشعل­ها استفاده می­شود و در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی نیز به عنوان یک جز در گازهای کالیبراسون به کار می­رود.