نوند تجارت پیشرو

تامين تجهيزات صنعت نفت، گاز و پتروشيمی

شرکت پالایش نفت لاوان

شركت پالايش نفت لاوان در سال 1355 تحت عنوان مجتمع تقطير لاوان زير نظر پالايشگاه شيراز با ظرفيت 20000 بشكه نفت خام در روز توسط شرکت اينگرا از کشور يوگسلاوی سابق وبا نظارت شرکت ملی نفت ساخته شده و مورد بهره برداري قرار گرفت.این پالایشگاه در شروع کار خود بخشی از پالایشگاه شیراز بود.

 محصولات پالایشگاه نفت لاوان

– نفتاي ترش: كه به خارج از كشور صادر مي شد.

– نفت گاز: كه به مصرف داخلي مي رسيد.

– نفت كوره: جهت صادرات و سوخت كشتيها

واحد مراكس با ظرفيت 6000 بشکه در روز در سال 1368 توسط شركت U.O.P طراحي و توسط شركت Chyoda به منظور توليد نفتاي شيرين نصب  و راه اندازي گرديد.در سال 1373 با اجراي طرح افزايش ظرفيت واحد تقطير نفت خام سيستم تلمبه گردشي نفت سفيد موجبات افزايش ظرفيت واحد تقطير نفت خام از 20.000 بشکه به 30.000 بشکه در روز و همچنين متناسب با آن افزايش توليد فرآورده ها و امكان توليد فرآورده با ارزش نفت سفيد  و کاهش ضايعات فراهم گرديد.

در سال 1380 با استفاده از توان متخصصان داخلی واحد بنزین سازی این پالایشگاه راه اندازی گردید و در سال 1387 اسکله دو منظوره نفتی – تدارکاتی و واحد استحصال و ذخیره سازی گاز مایع (LPG) این شرکت که پیش از آن در فلرهای پالایشگاه سوزانده می شد به بهره برداری رسید.

در دهم  اردیبهشت ماه سال 1390 و مصادف با روز ملی خلیج همیشه فارس فاز اول طرح بهبود فرآیند و بهینه سازی ظرفیت شرکت با هدف افزایش ظرفیت از 30 هزار بشکه در روز به 55 هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

شركت پالايش نفت لاوان به منظور ارتقاء كيفيت وافزايش كمي فرآورده هاي توليدي خود و در راستاي صيانت از محيط زيست اقدام به اجراي طرح بهبود فرآيند و بهينه سازي ظرفيت در پالايشگاه نموده است که در این راستا، واحد تصفیه هیدروژنی و ایزومریزاسیون نفتای سبک با حضور مقام محترم ریاست جمهوری در تیر ماه 1392 به بهره برداری رسید.

در بهمن ماه 1394 واحد تصفیه هیدروژنی  فرآورده های میان تقطیر نفت سفید و نفت گاز به منظور تولید فرآورده ها ، مطابق با استاندارد یورو 4 به بهره برداری رسید.

در حال حاضر خوراک 35 هزار بشکه (نفت خام) پالایشگاه توسط یک رشته خط لوله 12 اینچ از مخازن تاسیسات شرکت نفت فلات قاره لاوان و 20 هزار بشکه میعانات گازی پارس جنوبی (که توسط کشتی به لاوان حمل میشود )  تامین می گردد.

اجراي اين طرحها دستاوردهايي از جمله :

1-افزايش ظرفيت پالايش نفت خام از 30 هزار به 55 هزار بشكه در روز

2-كاهش توليد فرآورده هاي سنگين  نظیر نفت كوره

3-افزايش توليد فرآورده هاي سبك با ارزش نظیر گاز مايع، بنزين و نفت گاز

4-توليد فرآورده هاي نفتي مطابق با استانداردهاي روز جهاني ( Euro 4 )

5- اضافه شدن محصولات جدید  نظیر سوخت جت و گوگرد به سبد تولیدات شرکت

6- ايجاد ارزش افزوده و بهبود عملكرد اقتصادی

7-فراهم گرديدن زمينه هاي اشتغال مولد و مستمر

8- بهينه سازي مصرف انرژي

9- کاهش چشمگیر آلاینده های زیست محیطی

خوراک این پالایشگاه از نفت خام میادین دریایی سلمان، رشادت، بلال، رسالت و میعانات گازی پارس جنوبی تامین می گردد.

 

فراورده های پالایشگاه نفت لاوان به دو دسته فراورده های واحد تقطیر نفت خام و فراورده های واحد تبدیل کاتالیستی تقسیم می گردد.

واحدهای فرآیندی پالایشگاه نفت لاوان

1- واحد تقطیر نفت خام

2- واحد  تبدیل کاتالیستی

3- واحد ایزومریزاسیون

4- واحد بازیافت گاز مایع

5- واحد آمین

6- واحد گوگرد زدایی از گازوییل

7- واحد تولید گوگرد

8- واحد سرویس های جانبی

9- واحد ازن